Door mijn veranderde beschikbaarheid was ik recentelijk weer even in de weer met CV’s, brokers en mogelijke klanten. Ik kreeg terugkoppeling dat een mogelijke klant niet kon kiezen tussen twee kandidaten: mij en een ander, want we waren hetzelfde. Nou bleek ik die andere kandidaat te kennen en toen werd het interessant…
Want we zijn echt helemaal niet hetzelfde. Water en vuur, hemel en aarde en zo nog wat tegenstellingen.
Oké, dat is wat overdreven. We noemen ons beide IT architect met een speciale interesse in cloud-achtige infrastructuren. En we hebben ongeveer even lang relevante ervaring.
Maar daar houdt het dan ook op. We zijn namelijk als persoon volledig anders. We staan anders in het leven, hebben focus op andere zaken en kijken heel anders naar onze klanten en de IT infra.
Waar ik altijd geïnteresseerd ben in de relatie tussen mens en machine zit hij veel meer op de technische lijn. Hij vindt het leuk om mooie technische oplossingen te bouwen terwijl ik dat alleen maar relevant vindt als dat ook aansluit bij wat de mensen in de organisatie echt willen. Ik heb veel meer de focus op de persoon waarbij de techniek ‘slechts’ dienend is.
Hij zou vragen wat de CPU load mag zijn, ik zou vragen of gebruiker het prettig vindt werken en er blij van wordt.
We zouden elkaar dus perfect aanvullen maar kwamen tegenover elkaar te staan; het was hij of ik.
Raar en jammer. Hoe kon dat nou en wat kon ik eraan doen?
Toen ik onze CV’s vergeleek, op verzoek van de broker, zag ik zeker overeenkomsten: Citrix achtergrond, interesse in moderne (cloud) infra, Azure certificering en wonend in de buurt van Utrecht.
Dus als dat alle informatie is die verwerkt wordt, dan snap ik de lastige keuze.
Uit de CV vergelijking werd het verschil in viewpoint ook niet duidelijk. Ik heb een lijstje met competenties in mijn CV waardoor je een beetje een beeld krijgt van mij als persoon. Ik voeg ook altijd een motivatie toe waarin ik beschrijf wat ik belangrijk vind en wat mijn passies zijn die voor de klant relevant zijn.
De klant beschikte niet over dit soort informatie van ‘de ander’ en kon dus op basis daarvan moeilijk een vergelijking maken.
En dat moet volgens mij het verschil maken. Op basis van mijn aangeven heeft de klant deze extra informatie ook bij de ander gehaald en kreeg toen inderdaad een beter beeld.
Dus: we zijn echt allemaal wel verschillend. Zorg ervoor dat dit tot uitdrukking komt in de informatie die over je beschikbaar is. “We zijn allemaal bijzonder, jij ook” zou juf Ank zeggen en iedereen is veel meer dan een verzameling certificaten.
En we schrijven allemaal. In onze eigen kleur.
Comments are closed.