Wat doe je als je tot de conclusie komt dat de kennis en kunde die je nodig hebt om een probleem op te lossen intern onvoldoende aanwezig is? Veel organisaties kiezen ervoor een specialist in te schakelen om het probleem op te lossen. Dit is vaak dé oplossing, maar werkt soms toch niet want er is één ding waar opdrachtgevers zich niet altijd van bewust zijn. Dat is de ruimte en het vertrouwen dat een specialist nodig heeft….
Interne opdrachtgever en de specialist
Je ziet het soms gebeuren dat bij bepaalde organisaties elke specialist faalt. Een nieuwe leverancier wordt ingeschakeld wanneer de voorgaande faalt en toch lukt het niemand om het probleem van de organisatie op te lossen. Wat ligt hieraan ten grondslag?
Meestal speelt er een complex probleem en wordt er een ervaren, gespecialiseerd team ingevlogen om dit aan te pakken. Zij gaan driftig aan de slag maar na een tijdje wordt steeds meer duidelijk dat het niet goed loopt. Elke keer als het team een stap wil nemen besluit de interne opdrachtgever dat het anders moet. De specialist krijgt niet de ruimte en het vertrouwen om in vrijheid te kunnen doen waar hij goed in is. Met als gevolg keer op keer extra werk en alternatieve, halfbakken oplossingen. Dat is een mechanisme waarmee veel organisaties zichzelf te kort doen. De organisatie en interne opdrachtgever wil zelf aan het roer staan en inhoudelijk de beslissingen nemen, terwijl ze eigenlijk al hebben bewezen dat dit niet werkt.
Samenwerken is een “must have”
In besluitvorming zie je vaak terug dat organisaties het lastig vinden om te vertrouwen op de specialist bij het nemen van inhoudelijke besluiten. Dan wordt er bijvoorbeeld een gedegen businessplan van de leverancier ingediend bij de directie wat vervolgens wordt afgewezen omdat de interne opdrachtgever een andere oplossing voor ogen heeft. Dat levert vaak een vreemde situatie op, er is namelijk een specialist ingevlogen om kennis en kunde te leveren en vervolgens wil de interne opdrachtgever toch zelfstandig bepalen wat de beste oplossing is. Je gaat dan als organisatie op de stoel van de specialist zitten terwijl het cruciaal is dat je samenwerkt mét die specialist aan de best passende oplossing.
De grootste kans op succes is een specialist met ruimte
Ik begrijp de spanning die speelt bij het inzetten van externe specialisten. Tot de conclusie komen dat het jou niet lukt om een probleem intern op te lossen is niet altijd gemakkelijk. En wanneer er vervolgens een specialist langskomt aan wie je het roer moet overdragen kan dat lastig zijn. Maar een goede manager geeft vertrouwen aan hen die het verdienen. Trap niet in de valkuil en wordt geen micro manager. Dat kost je te veel tijd en geld en de kans dat een specialist je verder kan helpen wordt nihil. Maak jezelf verantwoordelijk voor het proces, voor tijd en budget maar laat de specialist verantwoordelijk zijn voor de inhoud en stuur op resultaat. Zo geef je een specialist de ruimte en alle kans om te slagen. Zo simpel is het!
Comments are closed.