De wildste ideeën die tóch landen
Hoe zorg je ervoor dat een nieuw idee, of zelfs dat wilde innovatieve idee wordt begrepen en opgepakt door anderen?
Of het nou gaat om een kleine verandering of iets heel groots, je wilt overbrengen waarom het winst gaat opleveren voor de organisatie. Wees de grootste fan van je eigen idee, niet alleen in enthousiasme maar vooral ook in kennis. Zorg dat je met inhoud vragen kunt beantwoorden en risico`s kun inschatten of neutraliseren. ‘Waarom is die concullega aan de overkant succesvol zonder voorop te lopen in techniek, waarom zou dat bij ons wél nodig zijn?’.
Koppel je idee aan een helder businessdoel en maak die voordelen ook persoonlijk voor collega`s. Hoe merkt die finance partner in het dagelijkse werk vooruitgang als jouw idee is gerealiseerd? Maak het concreet en persoonlijk, dan zit je gesprekspartner op het puntje van de stoel en heb jij de kans om je idee te laten landen. Je moet mensen overtuigen, niet afdelingen of bedrijven.
Innovatie is permanente proeftuin
Een vernieuwend idee laten landen doe je niet op één plek in de organisatie. Je wilt directiepartners, het management, en de teams die hét moeten gaan doen overtuigen. In een ideale wereld gaan zij ervandoor met jouw idee om het waar te maken! Dus moet je zorgen dat jouw enthousiasme overkomt. Draagvlak creëren kan alleen als je de taal spreekt van de mensen die je wilt overtuigen. Ga lekker op onderzoek uit door alle lagen van de organisatie en voer dat ‘goeie gesprek’ over vernieuwing. Schakel waar nodig hulptroepen in om te zorgen dat praten over innovatie en nieuwe ideeën laagdrempelig wordt. Innovatie moet je niet willen als éénmalige proeftuin, maak het een ingebed onderdeel van de bestaande businessprocessen.
Ik geloof dat eigenlijk iedereen graag vooruit wil bewegen. De schakel om een innovatief idee te laten landen zit in het concreet maken van de vooruitgang voor de mensen op persoonlijk niveau en de organisatie in zijn geheel. Raketten aan holbewoners verkopen? Ok, dat gaat misschien nog net wat te ver, maar een doosje lucifers moet toch lukken.
Comments are closed.