Hoe vaak voer jij dat “goeie” gesprek met je medewerkers? Dat gesprek waarin jij hen met grote verbeelding vertelt over wat er allemaal mogelijk is terwijl zij jou met angstige ogen aankijken…. Jouw boodschap is dat wat je wil al lang kan! Met je gedachten een robot besturen? Kan al lang. Tijd en afstand irrelevant maken bij communicatie? No problem. Blinden laten zien, doven laten horen? Allang gedaan. Maar het enige wat je medewerkers horen is “al mijn kennis en kunde wordt overbodig!” De grootste bedreiging voor innovatie is niet geld, techniek, of tijd, maar de mens. Of beter gezegd de mensen die een organisatie vormen. Hoe zorg je dat jouw vernieuwende boodschap wèl landt in de organisatie?
De ongekroonde koning van de tekenkamer
Die vernieuwende boodschap overbrengen, dat is een uitdaging waar ik jaren geleden als broekie al mee bezig was. Toen technische tekeningen veelal nog met inkt op een tekenbord werden gemaakt mocht ik een team van constructeurs en tekenaars trainen in het overschakelen naar werken met Autocad. In dat team zat een oudere man van wie ik echt onder de indruk was. Hij maakte prachtige tekeningen, schreef zonder sjabloontjes tekst alsof het zo uit de typmachine kwam rollen. Het was geweldig om te zien, alles was precies even groot, in dezelfde stijl, het was gewoon kunst wat die man maakte. Ook hij moest met Autocad gaan werken en de ongekroonde koning van deze tekenkamer stond huilend aan mijn bureau. Hij was oprecht verdrietig, en terecht want zijn prachtige kunst zou verdwijnen met de innovatie en ontwikkeling van de organisatie. Alle kunde die hij in al die jaren had opgedaan vloog het raam uit. Een angstig scenario, en een goed voorbeeld van het “angstige” gesprek wat je als manager mogelijk met je beheerders voert wanneer het over innovatie gaat.
Installeer je toekomst!
Ik was een mannetje van 25 en moest deze tekenaar gaan vertellen hoe hij moest gaan werken. Uiteindelijk moest ook hij met de nieuwe techniek gaan werken, en wat bleek? Naast een bijzonder tekenaar bleek hij ook een fantastische constructeur te zijn. Hij had veruit de grootste bak aan technische kennis en kon in no time werken met nieuwe techniek. Zijn onderscheidend vermogen zat niet in zijn tekenkunst maar in de vaardigheden die in hem zaten. Als je voorheen goed was in Novell kan je ook goed worden in Microsoft netwerken. Als je goed was in de techniek van ‘86 kun je ook goed worden in de techniek van ’92 en van 2020. Het feit dat je de techniek ooit hebt doorgrond, er goed in bent, dát zit in je. Die vaardigheden en manier van werken veranderen niet door techniek. Dus bij elke ontwikkeling en innovatie geldt ook dat er eigenlijk veel minder veranderd dan je denkt. Ga die nieuwe techniek leren, installeer je toekomst, jij blijft de ongekroonde koning van je werk!
Comments are closed.