Onlangs had ik de opdracht voor één van mijn projecten een groep IT beheerders mee te nemen in de motivatie voor vernieuwing binnen hun eigen infrastructuur. Ik verwachtte een groep ICT-ers met de armen over elkaar en de houding van “Waarom iets veranderen, het gaat toch prima zo?”. Hoewel dat in de lijn der verwachting lag was het resultaat van de training daarentegen bijzonder positief. Een week later sprak ik de IT manager die vertelde dat het team nu echt enthousiast was geworden en meer wilde weten over innovatieve IT infrastructuur oplossingen waarmee ik ze had geprikkeld. Hoe is die omslag ontstaan en hoe kun je innovatie een kickstart geven?
De oude situatie versus innovatie is appels met peren vergelijken
Wat ik in die training wilde overbrengen was de boodschap dat wanneer je als ICT-er blijft hangen in oude systemen je eigen ontwikkeling ook stopt. Wat gebeurt er wanneer die oude systemen vervangen worden maar je kennis niet verder dan dat reikt? Voor zowel mens als organisatie is het noodzaak om in ontwikkeling te blijven en dus moet je innoveren! Als je de kennis of capaciteit niet in huis hebt, haal deze dan in huis. Investeren in kennisontwikkeling binnen je organisatie betaalt zich snel terug wanneer het bijdraagt aan je plan en doelstelling voor innovatie. Als een IT manager de juiste informatie heeft over vernieuwing en bijbehorende technologie kun je als IT Directie veel betere keuzes maken.
De juiste voedingsbodem voor nieuwe ideeën
Creëer een cultuur en omgeving binnen de organisatie waarin vernieuwende ideeën welkom zijn. Wees daarin kritisch en stel de moeilijke vragen; is er een voedingsbodem voor nieuwe ideeën? Wordt daar ook naar beloond? Wanneer je van je organisatie en medewerkers vraagt om te vernieuwen is het belangrijk dat je een omgeving kunt bieden waarin die kennis kan worden ingezet en ontwikkeling wordt erkend. Je wilt dat elkaar opzoeken vanzelfsprekend wordt zodat je als team samenwerkt aan nieuwe ideeën. Juist dat teamgevoel draagt bij aan een sfeer van vertrouwen bij zowel management als medewerkers, en dat geeft ruimte en kansen voor innovatie.
Waar je in de oude situatie vaak vooral meet op financiële prestaties en targets is bij innovatie belangrijk dat je ook kijkt naar kwalitatieve ontwikkeling. Kijk bijvoorbeeld naar vragen als; zijn we flexibeler? En, zijn gebruikers meer tevreden? Dit soort indicatoren vertellen je vaak veel meer wanneer je werkt aan innovatie binnen je organisatie.
Comments are closed.