Wat mij betreft heeft de IT-infrastructuur alleen als doel om de bedrijfsprocessen te ondersteunen.
Dus om te weten hoe goed we dat als IT afdeling doen moet de vraag beantwoord worden hoe goed de IT infrastructuur en -diensten deze de bedrijfsprocessen ondersteunen.
We kunnen vanuit de techniek naar de IT infrastructuur kijken en vinden dat alles top werkt. We zien niet te veel latency op de storage, we zien niet te veel rode lampjes op de switches en de gemiddelde CPU load is onder de 60%.
Betekent dit dan dat alles goed is?
Met een beetje mazzel wel, maar met een beetje pech klagen gebruikers steen en been dat de applicaties traag zijn.
Of nog erger: misschien klagen de gebruikers er niet over. Misschien zijn de gebruikers er wel aan gewend dat het traag is en halen ze nog maar een extra bak koffie tijdens het starten van de VDI-desktop.
En ‘wij van IT’ maar denken dat we het zo goed doen en dat we de organisatie optimaal ondersteunen.
Om echt te weten hoe goed IT de business ondersteunt moeten we dus doorlopend met gebruikers in gesprek blijven om te controleren of applicaties optimaal functioneren. Ook als al onze metertjes in het groen staan.
Daarnaast moeten we weten of de primaire processen van de organisatie kunnen lopen zoals verwacht wordt.
Om dat te bevestigen moeten eerst de bedrijfsprocessen en de gestelde eisen inzichtelijk zijn voor de IT-afdeling. Waar lopen de processen niet optimaal omdat IT een remmende factor is? Hoe lang duurt het voordat alle gebruikers kunnen beschikken over de nieuwe applicaties of operating systemen en hoe zit het met de beschikbaarheid en performance?
Pas als dit inzichtelijk is kan de volgende stap gezet worden naar het verbeteren van de dienstverlening door de IT-Infrastructuur te verbeteren.
Er zit dus een heel stuk ‘niet IT’ in IT om IT gegarandeerd goed voor de business te houden.
Hoe gaan jullie daar mee om?
Comments are closed.