“Alles maar één keer aanraken” is het mantra dat ik thuis nogal eens bezig. Ik heb een schat van een 14 jarige zoon. Maar die schat genereert ook een hele zooi wasgoed. Dat beland in eerste instantie vaak op de vloer van de badkamer en vervolgens op de vloer van de slaapkamer. Daarna op de trap naar de zolder, en een dag later in de wasmand. Niet echt lekker “Lean” dit proces, dat kan beter….
Want helaas komt die laatste actie altijd te laat. Dan wordt er dus een spoedwasje gedraaid (45 minuten op 30 graden), waarbij het net niet echt schoon wordt, zodat hij dat ene essentiële shirt de volgende dag (nog een beetje klam) weer aan kan. Kortom, veel gezeur, 4 keer oppakken en verplaatsen en een onhandig geplande spoed-was met een matig eindresultaat. Niemand wordt er echt blij van.
Alles maar één keer aanraken!
Dit soort inefficiënte processen kom ik niet alleen thuis, maar ook vaak bij organisaties tegen. En net als thuis zeg ik streef naar “alles maar één keer aanraken”. Waarom? Omdat je proces zo veel efficiënter en meer doelgericht wordt. Want stel dat je ontdekt dat de opslag eind volgend jaar echt end of life is, en vervolgens direct actie onderneemt…. Dan is er voldoende tijd om een project goed voor te bereiden. En dan kun je voldoende draagvlak in de organisatie creëren zodat alle stakeholders hun wensen en eisen te berde kunnen brengen.
Vervolgens kan de markt worden bevraagd om een objectief advies te geven over hoe de wensen en eisen het beste ingevuld kunnen worden en kan daar een mooie nieuwe infrastructuur geschetst worden. Een objectieve IT adviseur heeft dan alle tijd om echt met de beste oplossing te komen. Uiteraard is deze oplossing altijd wat duurder dan verwacht, maar gezien de tijd die nog rest en het draagvlak dat al gecreëerd is kan hier nog in alle rust over gedebatteerd worden.
Vervolgens wordt de juiste leverancier gekozen, de precieze ontwerpen gemaakt en zijn de beheerders op training geweest voordat de nieuwe oplossing in productie komt. Het migratieproject naar de nieuwe oplossing is uitdagend, maar door goede voorbereiding en kennis bij de beheerders kan alles op tijd klaar zijn.
Laat innovatie zich direct terugbetalen
De nieuwe innovatieve oplossing levert zo vanaf de eerste dag al meerwaarde. Het beheer is veel eenvoudiger waardoor de beheerders veel meer tijd hebben om de kwaliteit van de IT te verbeteren. En iedereen is blij met de hogere flexibiliteit, de fantastische performance en de gegarandeerde veiligheid en uptime van het nieuwe systeem.
Of draait er bij jullie een haastig in elkaar gezet systeem dat eigenlijk gewoon een nieuwe versie van het oude systeem is waardoor je de problemen die je de afgelopen 8 jaar had de komende 4 jaar ook nog hebt. Nee toch? Uittrekken die kleren en hup, direct in de wasmand.
Comments are closed.